Jak korzystać z Google Analytics?

Jak korzystać z Google Analytics? O tym we wpisie gościnnym opowiada Maciej Cybulski – spec od bezpieczeństwa IT i magik od WordPress’a 🙂

Jak korzystać z Google Analytics – wskazówki dla początkujących

Jakiś czas temu pisałem o stronie firmowej stawianej na WordPress’ie, dziś czas na analizę ruchu na tej stronie,  czyli na uruchomienie narzędzia, które może pomóc w wyciąganiu wniosków z zachowania internautów. Google Analytics, bo to narzędzie mam na myśli, to system analityczny uruchomiony przez Google w 2005 r. Podstawowa usługa jest bezpłatna dla wszystkich użytkowników, a dla naprawdę dużych stron dostępna jest też płatna usługa premium.

Google Analytics jest niedoceniany przez przeciętnego właściciela strony internetowej z uwagi na jego pozorną złożoność i skomplikowaną konfigurację. W tym artykule postaram się przybliżyć podstawowe właściwości i zastosowania Google Analytics (GA) oraz pokazać że „nie taki diabeł straszny”…

Google Analytics używam na wszystkich moich stronach od samego początku, jako jednej z kilku podstawowych usług zbierających informacje o odwiedzinach i ich charakterze. W podstawowej konfiguracji usługa ta jest prosta w obsłudze, nie mniej oferuje też sporo zaawansowanych opcji dla doświadczonych web developerów, jak chociażby śledzenie konwersji i celów.

Dzisiaj pokażę podstawowe możliwości Google Analytics jak też sposób, w jaki system ten może pomóc w analizie ruchu na stronie, a co za tym idzie w świadomym zwiększaniu przychodów z biznesu online.

Zatem zaczynamy. Na początek…

Zainstalujmy Google Analytics na stronie WordPress

Tak, jak we wszystkich usługach Google, tak i tutaj musisz być posiadaczem konta Google, by móc korzystać z Google Analytics. Wystarczy konto na Google+ lub poczta na Gmailu. W ostatnim czasie wyszła z beta-testów nowa, znacznie bardziej rozbudowana usługa statystyczna Google, pod nazwą Universal Analytics i z niej właśnie będziemy korzystać. Zatem utwórzmy konto na Google Analytics. Po zalogowaniu na koncie pocztowym na Google (czy innej usłudze), wpisujemy w wyszukiwarce „Analytics” w celu wyszukania linka do formularza rejestracji w Google Analytics. Po wybraniu zakładania konta na Google Analytics wyświetli się nam poniższy ekran:

Zatem zarejestrujmy się i w dalszych opcjach wybierzmy Universal Analytics.

Wypełniamy żądane pola i przechodzimy dalej. Ukaże się nam strona zawierająca w górnym menu zakładki:

Strona główna, Raportowanie, Dostosowanie, Administrator. A poniżej Kod Śledzenia dla strony wskazanej przy rejestracji.

Kod Śledzenia możemy wykorzystać na dwa sposoby. Pierwszym uniwersalnym sposobem jest skopiowanie wskazanego przez Google kodu i umieszczeniu go na śledzonej stronie przed zamknięciem znacznika. I taka jest zasada implementacji Kodu Śledzenia na każdej stronie www.

Korzystając w WordPressa możemy zastosować jedno z dwóch innych rozwiązań, jakimi są:

  • wklejenie Kodu śledzenia w specjalnym polu panelu konfiguracji motywu (jeśli motyw przewiduje coś takiego – występuje np. w motywach ElegantThemes)
  • wykorzystanie do tego celu wtyczki Google Analytics for WordPress. W tej wtyczce możemy autoryzację własności strony przeprowadzić w formularzu lub jak już mamy Kod Śledzenia po prostu wpisać go ręcznie.

I od tej pory nasza strona na WordPress’ie będzie już śledzona przez Google 🙂

Natomiast my przejdźmy do zakładki: Administrator, gdzie wyświetli się nam cała struktura konta, czyli 3 kolumny: Konto === Usługa === Widok.

Panel administratora umożliwia konfigurowanie śledzenia wielu stron w ramach jednego konta. Na środkowej kolumnie będziemy mogli wybierać spośród skonfigurowanych witryn. Na samym dole rozwijalnego menu jest opcja „Utwórz nową usługę”, przez którą dodajemy nową witrynę.

Kolejną przydatną stroną w panelu administratora Google Analytics jest Zarządzanie użytkownikami. Tu możemy dodać nowych użytkowników do systemu oraz skonfigurować poziom ich uprawnień.

Strona ta umożliwia też dodawanie i edycję uprawnień do podglądu i edycji raportów. Możliwe jest skonfigurowanie czterech poziomów uprawnień: Zarządzania użytkownikami, Edycji, Współpracy, Odczytu i Analizy.
Gdy klikniesz teraz w „Strona Główna” wyświetli Ci się lista stron, dla których został wygenerowany kod śledzenia. Po dodaniu kodu na śledzonej stronie, Google Analytics zacznie zbierać dane.

Zatem dane już napływają, pora przejść do ich analizy…

Jak korzystać z Google Analytics – Raporty

Obszar raportów jest miejscem, gdzie składane są wszystkie raporty dotyczące śledzonych witryn. Strona raportów jest podzielona na kilka kategorii. Co zatem mogą zaoferować nam raporty?

Panele informacyjne

Google Analytics oferuje predefiniowane gotowe szablony raportów, ale też umożliwia budowanie raportów „z klocków”, które samemu można sobie wybrać. Do tego celu służy właśnie Panel informacyjny. Po kliknięciu „Nowy Panel Informacyjny” mamy możliwość wygenerowania nowego panelu, jako czystego, który sami sobie uzupełnimy oraz predefiniowanego Panelu początkowego, który umożliwia zapoznanie się z możliwościami systemu. Na początek proponuję wybrać predefiniowany Panel Początkowy, a później jako eksperyment stworzyć własne panele z „Pustego tła”.

Wyniki raportu z takiego panelu możemy udostępnić innym, wysłać mailem lub eksportować do kilku popularnych formatów.

Analiza automatyczna

Analiza automatyczna jest opcją w Google Analytics, która umożliwia dzienną, tygodniową lub miesięczną analizę zdarzeń na stronie. Umożliwia zaawansowane śledzenie zdarzeń na stronie, takich jak wyświetlenia, kliknięcia, wizyty, współczynnik odrzuceń, konwersje sprzedaży itd…

I praktycznie do takiej analizy możemy dodawać kolejne alerty. Można dodać alert dla całego ruchu, a można też dla jego specyficznej właściwości. Można np. utworzyć alert specjalnie do obserwowania zachowań Internautów w ramach ruchu na landing page’ach.

Obserwacja zdarzeń w czasie rzeczywistym

Obserwacja zdarzeń w czasie rzeczywistym umożliwia raportowanie zachowań odwiedzających, którzy aktualnie są na stronie. Możemy śledzić 5 czynników: Lokalizację Źródła, Zawartości, Zdarzenia i Konwersję. Raporty są generowane jako przejrzyste graficzne układy tabelek i map.

Odbiorcy

Tutaj rejestrowane są wszystkie informacje demograficzne, lokalizacji, urządzeń, rozdzielczości i przeglądarek, języka osób, które odwiedziły śledzoną stronę.

Pozyskiwanie

Tak jak sekcja Odbiorcy dostarcza nam informacji o odwiedzających, tak Pozyskiwanie informuje nas o źródłach odwiedzin, skąd internauta trafił na naszą stronę. Raporty zawierają obszerne informacje na temat kanałów, stron odsyłających, płatnego ruchu z AdWords, oraz ruchu organicznego (z wyszukiwarek). Również, choć w ograniczony sposób, rejestruje ruch z social mediów, takich jak Facebook.

Zachowanie

Sekcja ta dostarcza informacji o tym, co robił internauta na naszej stronie. Raport zawiera informacje o zachowaniach na landing page’ach, o stronach wyjścia, o tym co wpisał w wyszukiwarce na stronie i szybkości otwierania się strony. Również zawiera integrację z AdSense. Grafy przepływu w zachowaniach wizualizują jakie strony są najciekawsze i najbardziej oblegane przez odwiedzających.

Konwersje

Raporty Konwersji oferują wiele cennych informacji dla właścicieli sklepów online takich jak: skuteczność produktu, skuteczność sprzedaży, transakcje, czas do zakupu. Mogą być też zobrazowane lejki sprzedaży. Sekcja ta umożliwia również tworzenie celów i ich monitorowanie. Funkcje te są bardzo elastyczne, ale zrozumienie ich wymaga niestety sporej ilości ćwiczeń.

To taki wstęp do tego, jak korzystać z Google Analytics, by móc samodzielnie rozpocząć przygodę z analizą ruchu na naszej stronie. Mam nadzieję, że to krótkie wprowadzenie pomoże Wam w samodzielnym poznawaniu tego potężnego narzędzia, monitorowaniu i ulepszaniu działalności biznesowej w Internecie.

Artykuł znaleziono w Google pod hasłem:

  • jak korzystac z google analitics?
Obserwuj

Maciej Cybulski

Informatyk, specjalista od WordPressa, SEO i bezpieczeństwa IT, trener at Biznestube Sp. z o.o.
Od 2005 roku wykorzystuje WordPress'a w projektach komercyjnych jak i indywidualnych, budując na nim strony firmowe, blogi eksperckie, portfolia, jak i specjalizowane aplikacje internetowe. Autor i redaktor portalu dydaktycznego WordPress.edu.pl Od 2011r. prowadzi szkolenia stacjonarne oraz on-line z zakresu tworzenia stron z wykorzystaniem WordPress'a, bezpieczeństwa IT oraz sztuki blogowania. Ma za sobą ponad 100h szkoleniowych ponad 130 przeszkolonych i zadowolonych osób.
Obserwuj

Latest posts by Maciej Cybulski (see all)

1 komentarz

  1. Rewelacyjny artykuł, od jakiegoś czasu szukałam sensownej wypowiedzi na ten temat, a w sieci
    teraz trudno o godne zaufania źródło. Polecam serdecznie również innym z
    podobnymi wątpliwościami.

    Odpowiedz

Prześlij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

To Ci się przyda! Weź ze sobą:

Wzór faktury i Kalendarz Przedsiębiorcy

Dziękuję za zapisanie się do newslettera - sprawdź proszę pocztę, znajdziesz tam maila z prośbą o potwierdzenie adresu.

Pin It on Pinterest

Share This