Zaufanie w biznesie. 3 wskazówki

Zaufanie w biznesie – o tym, jakże istotnym aspekcie działalności gospodarczej, opowiada w gościnnym wpisie Ela Zwolak – networkerka i specjalistka od nawiązywania relacji biznesowych i obsługi Klienta

Zaufanie w związku … biznesowym. 3 wskazówki, czego unikać

Dlaczego zaufanie w biznesie jest ważną cnotą społeczną i czynnikiem ekonomicznym? Jak uniknąć drobnych błędów, które mogą zaważyć na Twoim odbiorze u rozmówcy? Tego dowiesz się po lekturze tego krótkiego artykułu. Na początek fundamentalne pytanie …

Czym jest zaufanie?

Zaufanie to klucz do zbudowania trwałego związku osobistego czy biznesowego. Nie da się jego kupić za pieniądze, bo jak tu je wycenić? Ile powinno kosztować? Niełatwe, a raczej niemożliwe zadanie. Zaufanie to uczucie sprawiające, że rodzi się w nas przekonanie, że osoba/instytucja jest prawdomówna i daje wartość innym. Można na niej polegać.

„Czym jest zaufanie? Mógłbym podać słownikową definicję, ale i tak każdy wie, kiedy je odczuwa. Zaufanie pojawia się wówczas, gdy liderzy są szczerzy, uczciwi i dotrzymują słowa. To bardzo proste.” – Jack Welch, były prezes General Electric

Zaufanie w związku osobistym

Na początku znajomości każdy dostaje kredyt zaufania. Im więcej otwartości, szczerości i zrozumienia przy kontakcie, tym jest szansa na głębszą relację. Poznajemy się coraz bardziej i powoli zdobywamy zaufanie partnera czy partnerki. Właściwie to drobne gesty, zachowania czy słowa pokazują rozmówcy, w jakim stopniu jesteśmy wiarygodną osobą. To już krok do zbudowania solidnych podstaw pod przyjaźń czy miłość. Dalej tego wątku nie będę rozwijać, bo pragnę podzielić się doświadczeniem jako przedsiębiorca.

Zaufanie w biznesie

Własna firma i zdobywanie zaufania klienta czy partnera, rządzi się podobnymi prawami, jednak jest w tej sferze wiele czynników, na które warto zwrócić uwagę. Stephen M.R. Covey w książce „Szybkość zaufania” zauważył:

Niski poziom zaufania to wielki ukryty podatek

Jak ustrzec się tego podatku? Oto trzy proste wskazówki i historie z kobiecego biznesu.

Zaufanie w biznesie – po pierwsze: czynnik „wow” w kompetencjach i kwalifikacjach, a nie przy ilości i składzie osób na spotkaniu

Umawiając się na spotkanie w sprawie współpracy, zdarzyło mi się, że byłam niemile zaskoczona. Osoba, z którą kontaktowałam się telefonicznie i mailowo nie przyszła, a miałam przyjemność rozmawiać z dwoma innymi nieznanymi mi do tej pory osobami z tej firmy. To była duża niespodzianka, bo po pierwsze na nowo „przełamywanie lodów”, po drugie przewaga ilościowa. Zabrakło krótkiej informacji o zmianach. Szybki telefon przed wyznaczoną datą zapewniłby komfort rozmówcy i jego odpowiednie nastawienie się.

Na przykład pokazując dobrze wykonywaną pracę. A najlepiej tego dokonać, opowiadając case study ze swojego doświadczenia i dzieląc się wiedzą. Łatwiej uwierzyć komuś, kto jest ekspertem w danej dziedzinie. Odpowiednie kwalifikacje i kompetencje sprawiają, że ma się pewność co do jakości produktu czy usługi.

Zaufanie w biznesie – po drugie: szacunek i niezawodność, a nie łamanie zasad i wartości

Małe gesty i zachowania decydują o tym, jak oceniamy współpracę. Poprosiłam o wykonanie ważnej dla mnie sprawy w określonym czasie. Zapewnienie, że „się zrobi” padło z ust, jednak za nim nie poszły czyny. Zbagatelizowanie prośby, a przy przypomnieniu o tym najpierw brak komunikatu zwrotnego, potem zapieranie się. Okazuje się, że przyznanie się do błędu i przeproszenie to mało popularne praktyki w biznesie. Pragniesz zostać godną zaufania osobą, to dotrzymuj obietnic i wywiązuj się z danego słowa. Tak się buduje zaufanie w biznesie. A jak pojawi się jakaś duża przeszkoda, to od razu wytłumacz daną sytuację. Tak okazany szacunek zaprocentuje. Mijanie się z prawdą nie wychodzi nikomu niestety na dobre.

Twój charakter jest kluczem do Twojej zdolności wzbudzenia zaufania, jak zauważył Jeffrey Gitomer w książce „Turkusowa książeczka zaufania. Jak je zdobyć, wzmocnić i utrzymać, by stać się zaufanym doradcą w biznesie i życiu”

Zaufanie w biznesie – po trzecie: szczerość i mówienie otwarcie o zmianach strategii działania, a nie unikanie kontaktu

Niejedno przedsięwzięcie biznesowe realizowałam z zaprzyjaźnionymi partnerami biznesowymi. Znając osobiście osoby zarządzające, w pewnym momencie działalności padł pomysł na założenie fundacji.

Doszło do podpisania aktu notarialnego, jednak jak okazało się z czasem nie został on złożony w sądzie. Szczera informacja o tym dotarła do zaangażowanych fundatorów dopiero po kilkunastu próbach kontaktu. Wcześniej był okres licznych wymówek, zrzucanie odpowiedzialności na administrację, w końcu nieodpowiadania na telefony, maile, unikaniu kontaktu osobistego. A wystarczyło powiedzieć otwarcie o zmianie projektów i priorytetów biznesowych. Najgorsza prawda jest lepsza niż milczenie. A zaufanie w biznesie wypracowane przez lata można w jednym momencie stracić przez „dziwne zachowanie”.

Te trzy proste historie wiele mnie nauczyły i wyciągnęłam cenne wskazówki na przyszłość. Podzieliłam się nimi z Tobą, aby więcej osób doceniło zaufanie w biznesie, jako podstawę do budowy długofalowych relacji. To cnota społeczna, kompetencja, którą warto pielęgnować i rozwijać. A małe gesty, zachowania, słowa wiele znaczą w życiu osobistym jak i zawodowym. Jak zauważył Jeffrey Gitomer:

Procent udanych transakcji jest wprost proporcjonalny do poziomu zaufania, które zdobywasz

Masz inne ciekawe doświadczenia w temacie zaufania w biznesie? Śmiało – pozostaw pomocny komentarz pod artykułem dla innych Czytelników.

Artykuł znaleziono w Google pod hasłem:

  • zaufanie
  • zsufanie
  • odbiór zaufania
  • zaufanie w biznesie
Obserwuj

Elzbieta Zwolak

Specjalistka od nawiązywania relacji biznesowych i obsługi klienta at Biznestube Sp. z o.o.
Przedsiębiorca i trener BiznesTUBE ceniący autentyczność. Wsłuchuję się w człowieka i pragnę, by każdy czuł się wyjątkowo i pokazywał swoje naturalne piękno. Nałogowo uprawiam networking i uwielbiam pomagać innym, dzieląc się informacjami i dostępnymi zasobami. W wolnym czasie chłonę wiedzę marketingową i odkrywam fenomen social mediów. Prywatnie fanka roweru, kawy i zielonej herbaty. To one ładują mnie pozytywną energią, którą obdarzam napotkane osoby. Uśmiecham się i świat uśmiecha się do mnie 🙂 Możesz znaleźć mnie na: , Facebook, Twitter i LinkedIn.
Obserwuj

8 komentarzy

  1. Zaufanie w biznesie jest rzeczywiście ważne : zaufanie do ludzi z którymi się ten biznes tworzy ! – to tak jak jeden za wszystkich – wszyscy za jednego!

    Monika

    Odpowiedz
  2. ciekawy artykuł Pani Elu, Pani Patrycjo – piękna strona i rysunki!

    Odpowiedz
      • Dziękuję za komentarze. Zaufanie sprawia, że chcemy współpracować z daną osobą czy firmą. A niezmiernie łatwo je stracić… Jak temu zapobiec? Trzymam się zasady, że warto działać etycznie i pozostać zawsze sobą 🙂

        Odpowiedz
  3. Pozwoliłam sobie jeszcze raz wrócić do tego artykułu – gdyż ostatnio spotkała mnie nie zbyt miła sytuacja – mój wspólnik – jak jest napisane w artykule – dostał dość duży kredyt zaufania – obecnie nie da się z nim skontaktować- w sumie ma się wrażenie, że to inna osoba ! ah to zaufanie to super ważna sprawa – zaczęłam się zastanawiać czy warto obdarzać ludzi 100% zaufaniem? czy jednak lepiej dać im tylko 50%?:)

    Odpowiedz
    • Przyjaciołom dajemy 100 % zaufania, natomiast w sferze biznesu trzeba być ostrożniejszym. Jak ktoś się zmienił, nie można z nim dalej współpracować, warto szybko podjąć decyzję o definitywnym zakończeniu interesów. Domyślam się, że w obecnej sytuacji inicjatywa będzie leżeć w Pani rękach. Trzymam kciuki, by udało się pomyślnie zakończyć ten rozdział w Pani życiu.

      Odpowiedz
  4. Covey powiedział też, że „wzajemna odpowiedzialność w biznesie rodzi zaufania, a nic nie przynosi tylu zysków, co ekonomia oparta na zaufaniu. Ci, którzy potrafią zdobyć zaufanie, osiągają wyniki wielokrotnie wyższe, niż Ci, którym mało kto ufa” Emotikon wink Świetny artykuł Elu

    Odpowiedz
    • Dziękuję Anna za przytoczenie ważnych słów Coveya. Zaufanie to bezcenna waluta, która daje piękne rezultaty.

      Odpowiedz

Prześlij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Podobał Ci się artykuł?

Jeszcze więcej przydatnej wiedzy wyłącznie dla Czytelników newslettera!

Dziękuję za zapisanie się do newslettera - sprawdź proszę pocztę, znajdziesz tam maila z prośbą o potwierdzenie adresu.

Pin It on Pinterest

Share This