Misja wizja i wartości firmy – dlaczego warto je określić

Czy określiłeś już misję, wizję i wartości firmy, którą budujesz?

Wbrew pozorom jest to bardzo ważny aspekt Twojego biznesu. Czy jedynym celem jego powołania jest zarabianie pieniędzy, czy jednak stoi za tym coś więcej?

To coś co motywuje Cię do pracy poza czynnikami czysto finansowymi. Dlaczego robisz, to co robisz? Komu Twój biznes pomaga? Jak być może już wiesz z mojego poprzedniego artykułu, dla mnie przedsiębiorca, to ktoś kto rozwiązuje problemy innych ludzi. Na przykład w Biznestube zajmujemy się rozwiązaniami, które pomagają mikro- i małym przedsiębiorcom optymalizować ich działania biznesowe, tak by ich firmy działały bardziej efektywnie, a oni sami mieli więcej czasu dla siebie. Znajdujemy rozwiązania dopasowane do charakteru biznesu i wybranego kierunku rozwoju. Mówiąc w skrócie, uczymy, jak mieć więcej czasu i pieniędzy. Jak to robimy? Poprzez szkolenia, indywidualne konsultacje i pomoc we wdrożeniu nowych pomysłów i rozwiązań. To, czym się zajmujemy, wynika z misji, która brzmi:

 

Edukując zwiększać dobrobyt

Nie od razu wyglądała ona tak krótko i zwięźle 🙂 Ale nie przejmuj się, wiem z doświadczenia, że „sedno” Twojego biznesowego działania, przyjdzie Ci prędzej czy później na myśl. Określenie misji, wizji i wartości firmy jest też elementem budowania strategii CSR (społecznej odpowiedzialności biznesu), dlatego zdecydowanie warto mieć to na uwadze.

Jeśli Twoi współpracownicy będą przekonani, że za Twoimi działaniami biznesowymi stoi coś więcej niż tzw. „zbijanie kasy”, będą zupełnie inaczej podchodzić do pracy:

Moja przyjaciółka ze szkolnych lat, pracuje w pewnej fabryce w Wielkiej Brytanii. Wiesz, z jaką pasją opowiada o swojej pracy? Bynajmniej nie mówi o żmudnej robocie, ale tłumaczy, jak jej działania przyczyniają się do realizacji ważnych zadań, od których zależy bezpieczeństwo, a może i życie innych ludzi. Cieszy ją to, że bierze udział w realizacji misji firmy, która brzmi: „Pomagamy ludziom przekraczać barierę grawitacji i latać w kosmos”.

Dokąd zmierzasz, czyli wizja Twojej firmy [studium przypadku]

Wizja, czyli jak wyobrażasz sobie Twoją firmę w przyszłości

Przy określaniu wizji Twojego biznesu, zastanów się, jak chciałbyś, aby wyglądała Twoja firma za 5-10 lat. Jaka będzie Twoja specjalizacja biznesowa, jak będziesz realizować potrzeby swoich interesariuszy, co zrobisz, aby to osiągnąć? Oto dwa przykłady, jak może wyglądać opis Twojej wizji, które powstały na warsztatach CSR Iwony Boguszyńskiej:

Przykład 1:

DO CZEGO ZMIERZAMY? OTO NASZA WIZJA:

  • Być najlepszymi doradcami – praktykami przedsiębiorczości w Polsce
  • Zapewniać kompleksowo wsparcie i pomoc merytoryczną młodym firmom
  • Krok po kroku doprowadzać do rozkwitu pomysłu i rozwoju biznesu

CO ROBIMY, BY TO OSIĄGNĄĆ?

  • Prowadzimy szkolenia i konsultacje oraz wspieramy początkujących przedsiębiorców
  • Podpowiadamy nowoczesne i kompleksowe rozwiązania
  • Łączymy ludzi biznesu – poprzez nasze działania powstało już wiele podmiotów gospodarczych

Przykład 2:

DO CZEGO ZMIERZAMY? OTO NASZA WIZJA:

  • Doprowadzać do dobrobytu poprzez konkretną wiedzę o finansach osobistych i gospodarce
  • Zwiększać świadomość społeczną poprzez szerzenie edukacji finansowej

CO ROBIMY, BY TO OSIĄGNĄĆ?

  • Tłumaczymy skomplikowany język finansów na proste i jasne sformułowania
  • Organizujemy dla Ciebie turnieje Cashflow, byś mógł szybko i przyjemnie wytrenować swoją inteligencję finansową
  • Dbamy o to, by każdy z naszych Klientów umiał swobodnie poruszać się w świecie inwestowania

Kodeks wartości firmy

Wartości firmy, czyli zbiór zasad, jakimi kieruje się firma (zarówno jej właściciele, jak i pracownicy)

Ustalając wartości firmy, pamiętaj o tym, by nie były to tylko puste frazesy, ale faktyczne zasady, jakimi firma się kieruje. (O nieprzyjemnych skutkach „rzucania słów na wiatr” możesz przeczytać w artykule: Jakość obsługi klienta – czy popełniasz te 4 błędy?). Będą one obowiązywały wszystkich Twoich pracowników (i Ciebie również!) i przyczynią się do ukształtowania kultury Twojego biznesu. To od nich i ich respektowania zależeć będzie, jakich klientów, partnerów biznesowych czy pracowników będziesz przyciągał.

Wartości firmy można ująć np. w formie kodeksu honorowego, jaki będzie obowiązywał cały Twój zespół. Przy jego opracowywaniu może Ci pomóc książka pt.: „ABC Jak zbudować zespół który zwycięża” – Blair Singer.

W Biznestube połączyła nas pasja, przedsiębiorczość i praktyka – wspólnie ustaliłyśmy kodeks honorowy, określający ducha naszego zespołu i zasady wzajemnej współpracy:

  • wartosci-firmy-kodeks
    I. NIGDY NIE ZOSTAWIAJ KOLEGI Z ZESPOŁU W POTRZEBIE – w każdej sytuacji możesz liczyć na naszą pomoc i wsparcie
  • II. BĄDŹ PUNKTUALNY I INFORMUJ, JEŚLI NIE MOŻESZ PRZYJŚĆ NA CZAS – szanujemy Twój i swój czas, w końcu to najcenniejsze aktywo
  • III. DOTRZYMUJ ZOBOWIĄZAŃ, INFORMUJ O POSTĘPACH I TRUDNOŚCIACH ORAZ JAK NAJSZYBCIEJ REALIZUJ POWIERZONE ZADANIA – jesteśmy aktywni i zdeterminowani w realizacji powierzonych zadań i uwielbiamy nowe wyzwania!
  • IV. BĄDŹ ODPOWIEDZIALNY I ZARADNY, PRZEJAWIAJ INICJATYWĘ – ZNAJDUJ SAM ROZWIĄZANIA ZANIM „ZRZUCISZ” TO NA INNYCH – wierzymy w swoje możliwości i w trudnych sytuacjach szukamy jak najlepszych alternatyw
  • V. REAGUJ NA NARUSZENIE ZASAD PRZEZ INNYCH I SPOKOJNIE PODEJDŹ DO TEGO, GDY KTOŚ ZWRÓCI TOBIE UWAGĘ – informacja zwrotna jest ogromnie ważna, bo dzięki niej się rozwijamy. Jesteśmy na nią gotowi, mimo że prawda może być czasem nieprzyjemna
  • VI. ZAWSZE DĄŻ DO POROZUMIENIA – nie ma sytuacji bez wyjścia i możemy wyjaśnić wszystko poprzez spokojny dialog w cztery oczy
  • VII. ZAANGAŻUJ SIĘ W SAMOROZWÓJ – doskonalenie się – nic nie stoi w miejscu, jesteśmy otwarci na zmiany, nieustannie się dokształcamy i specjalizujemy
  • VIII. SPRZEDAWAJ – POZNAJ PRODUKT I DOSZKALAJ SIĘ – rozwijamy się poprzez pracowitość i zgodność naszych słów z czynami. Wierzymy w firmę oraz produkty i usługi, które oferujemy
  • wartosci-firmy-buffer
    IX. DZIAŁAJ I NIE BÓJ SIĘ POPEŁNIAĆ BŁĘDÓW – cechuje nas odwaga – w działaniu i realizacji swoich planów oraz marzeń, a jeśli zdarzy nam się popełnić błąd- wyciągamy z niego lekcje na przyszłość
  • X. GRAJ, ŻEBY WYGRAĆ! – wiemy, co chcemy osiągnąć i wytrwale dążymy do celu. Motywujemy się wzajemnie, by wygrywać!
  • XI. ŚWIĘTUJ KAŻDE ZWYCIĘSTWO! – work life-balance – stawiamy na równowagę: jest czas na pracę i na odpoczynek. Razem pracujemy i razem świętujemy sukcesy

Innym przykładem wartości firmy, które są realizowane w praktyce może być Buffer. Byłam zaskoczona, jak doskonale realizują swoje wartości – przykład na „Show gratitude” (z ang. „okazuj wdzięczność”), znajdziesz  w artykule: Jakość obsługi klienta – czy popełniasz te 4 błędy?

A jakie wartości firmy wyrażają się w Twojej działalności? Zapraszam do podzielenie się w komentarzu!

Artykuł znaleziono w Google pod hasłem:

  • wartosci firmy
  • wartości w firmie
  • misja wizja i wartosci firmy
  • Misja Wizja Wartości po co to firmom
  • określenie celi i wartosci firmy
  • zbudowanie wizji firmy
  • strategia wartosci firmy
  • wartoci firmy
  • wartość firmy definicja
  • wartości firm
Obserwuj

Patrycja Curyło

Architekt biznesów, CEO at Biznestube Sp. z o.o.
Pomagam przedsiębiorcom, znajdując rozwiązania i optymalizując działania - projektuję biznesowe metamorfozy. Uwielbiam inspirować i odkrywać talenty. W dwóch słowach: doradzam przedsiębiorczość 🙂 Z zamiłowania do odkrywania nowych miejsc i kultur podróżuję po świecie, a z pasji do muzyki dodatkowo skończyłam szkołę muzyczną. Możesz znaleźć mnie na: , Facebook, Twitter i LinkedIn.
Obserwuj

5 komentarzy

  1. popieram w 100% prowadzę sklep z vege żywnością i pierwsze od czego zaczęłam to odpowiedzenie na pytanie JAK mogę pomóc (!).
    Dziękuję!!!!

    Odpowiedz
  2. potwierdzam! dla mojego sklepu z żywnością najważniejsze są MISJA i WARTOŚCI. Good Food w brud! Dziękuję!

    Odpowiedz
  3. Zupełnie inne podejście do biznesu, niż wtedy gdy zaczynałem. Było to w czasach transformacji w Polsce – rok 1989 – wtedy myślałem, że biznes = pieniądze. Coraz częściej spotykam się jednak z tym, aby określić swoją misję i wizję. To się już dzieje.
    Dziękuję za wskazówki 🙂

    Odpowiedz
    • Dzięki za komentarz. Spotkałam się kiedyś z takim podejściem, że ludzie nie kupują produktów, ale to, co za nimi stoi. Myślę, że coś w tym jest.

      Odpowiedz

Prześlij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

To Ci się przyda! Weź ze sobą:

Wzór faktury i Kalendarz Przedsiębiorcy

Dziękuję za zapisanie się do newslettera - sprawdź proszę pocztę, znajdziesz tam maila z prośbą o potwierdzenie adresu.

Pin It on Pinterest

Share This